Дніпропетровський
обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
КАФЕДРА
ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ
Методичні
рекомендації щодо проведення державної підсумкової атестації з хімії
Звертаємо Вашу увагу,
що у 2012-2013 навчальному році
вивчення хімії здійснювалося за наступними
програмами:
Клас
|
Програма
|
Затверджено МОН України
|
8-9
|
класи з поглибленим вивченням предметів
природничо-математичного та технологічного циклу
|
Збірник
навчальних програм для загальноосвітніх закладів з поглибленим вивченням
предметів природничо-математичного та технологічного циклу. – К.: Вікторія,
2009. – 224 с.
|
10-11
|
профільне навчання учнів ЗНЗ:
· біолого-хімічний;
· хіміко-технологічний;
· фізико-хімічний;
· агрохімічний
профілі.
|
Програми
для профільного навчання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний
рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення.-Тернопіль: Мандрівець,
2011. – 248 с.
|
5-11
|
Варіативна складова Типових навчальних планів
|
Навчальні
програми курсів за вибором та факультативів. Хімія. 5 – 11 класи /Упор.:
О.А.Дубовик, С.С.Фіцайло. Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 271 с.
|
Державна підсумкова атестація в основній школі
У
загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з поглибленим вивченням
предметів, спеціалізованих навчальних закладах, ліцеях, гімназіях, колегіумах
таким предметом за вибором може бути той, що вивчався поглиблено.
З усіх
обов’язкових предметів атестація проводиться письмово за збірниками,
рекомендованими Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. У разі
проведення атестації за вибором, форму проведення атестації (усно чи письмово)
обирають учні.
Державна
підсумкова атестація з хімії проводиться у письмовій або усній формі.
У письмовій формі атестація з хімії проводиться за
завданнями з навчального посібника «Збірник завдань для державної
підсумкової атестації з хімії. 9 клас» (авт. Титаренко Н. В., Лашевська Г. А.–
К.: Центр навчально-методичної літератури, 2013).
Збірник
містить 20 варіантів атестаційних робіт. Навчальні заклади визначають не
менше десяти варіантів для кожного класу.
Зміст завдань відповідає чинній програмі з хімії для загальноосвітніх навчальних закладів
(класів) з поглибленим вивченням хімії, «Збірник навчальних програм для
загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів
природничо-математичного та технічного циклу. К.: Вікторія, 2009.
http://mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalna-serednya-osvita/23-diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalna-serednya/4325
Кожний
варіант включає 30 завдань, зміст яких охоплює різні
розділи навчальної програми. Серед них: тестові завдання закритої форми
(завдання з вибором однієї правильної відповіді, завдання на встановлення
відповідності, завдання на встановлення правильної послідовності); завдання
відкритої форми (наприклад, завдання на відтворення генетичного зв’язку між
класами неорганічних сполук; на складання рівнянь окисно-відновних реакцій та
електронних балансів до них, реакцій йонного обміну в молекулярній та йонній
формах); задачі різних типів, які передбачають розгорнутий запис розв’язування
завдання з обґрунтуванням кожного етапу (пропонуються типи задач, що
передбачені навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим
вивченням хімії).
На
виконання завдань державної підсумкової атестації відводиться 90 хвилин. Під
час роботи учні не можуть користуватися додатковою літературою (таблицями,
посібниками тощо), окрім довідкових матеріалів, розміщених у збірнику. Для
проведення обчислень учням дозволяється користуватися калькулятором.
В усній формі
атестація з хімії проводиться за білетами. Кожний з 20 білетів складається з
трьох завдань. Перше і друге завдання передбачають перевірку теоретичних знань
школярів, вміння ілюструвати виклад фактів та теорій відповідними прикладами, рівняннями
хімічних реакцій. Третє завдання має практичний зміст і спрямоване на виявлення
вміння застосовувати набуті знання для розв’язування розрахункових задач,
здійснення реакцій та складання рівнянь реакцій. Задачу добирає вчитель з
навчальних посібників, що мають відповідний гриф.
Державна підсумкова
атестація у старшій школі
Державна підсумкова атестація в старшій школі проводиться з
трьох предметів:
·
українська мова;
·
профільний предмет (для учнів, які
навчалися у класах з профільним навчанням), історія України або математика (для
учнів, які навчалися у класах універсального профілю);
·
предмет за вибором.
При
вивченні двох профільних предметів (наприклад, фізики і математики у
фізико-математичному профілі) атестацію складають із одного з них замість
предмета за вибором.
Державна
підсумкова атестація з хімії
проводиться за посібником «Збірник завдань для державної підсумкової атестації
з хімії. 11 клас» (авт. Дубовик О. А. – К.: Центр навчально-методичної
літератури, 2013).
Збірник
містить 22 варіанти атестаційних робіт. Навчальні
заклади визначають не менше десяти варіантів для кожного класу. Якщо кількість учнів менша десяти, кожен з
них отримує окремий варіант.
Кожний варіант складається з чотирьох частин, що
відрізняються складністю завдань. У
кожній частині наведено завдання різної форми, які охоплюють різні розділи навчальних
програм відповідного профілю. Серед них:
Ø завдання
в тестовій формі:
·
завдання
з вибором однієї або кількох правильних відповідей,
·
завдання на встановлення відповідності,
·
завдання
на встановлення правильної послідовності,
Ø
завдання
відкритої форми (наприклад, завдання на відтворення генетичного зв’язку між
класами неорганічних і органічних сполук; на складання рівнянь окисно-відновних
реакцій та електронних балансів до них, реакцій йонного обміну в молекулярній
та йонній формі);
Ø
задачі
різних типів, які передбачають розгорнутий запис розв’язування завдання з
обґрунтуванням кожного етапу (пропонуються типи задач, що передбачені
навчальними програмами з хімії для загальноосвітніх навчальних закладів).
У
залежності від того, на якому рівні змісту учні вивчали хімію (Хімія. Програми
для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень
стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення, 10 –
11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2011. http://mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/osvita/doshkilna -ta-zagalna-serednya-osvita/23 -diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalna-serednya/4326 вони виконують завдання різних частин за відповідний
час:
Рівень змісту
|
Частини
атестаційної роботи
|
Час виконання
|
Рівень стандарту
|
Перша, друга
|
90 хвилин
|
Академічний рівень
|
Перша, третя
|
90 хвилин
|
Профільний рівень
|
Перша, третя,
четверта
|
120 хвилин
|
Під час
роботи учням не дозволяється
користуватися додатковою літературою (таблицями, посібниками тощо), окрім довідкових матеріалів, розміщених у
збірнику. Для проведення обчислень учні можуть
користуватися калькулятором.
Рекомендована
література
1.
Постанова Кабінету
Міністрів України від 13.04.2011р. № 561 «Про затвердження державної цільової
соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти
на період до 2016 року».
2. Наказ МОН молодьспорту України від 24.06.2011р. № 1/9-493
«Щодо організації навчання вчителів з використання інформаційно-комунікаційних
технологій».
3. Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення
шкільних дисциплін у основній та старшій школі у 2012-2013 навчальному
році//Біологія і хімія в сучасній школі.
– 2012. - № 4. – С. 2 – 10.
4. Буринська Н.М.Загальна хімія: тлумач. слов.-довід.: Для
учнів, студ., викладачів. – К.:Ірпінь: Перун, 2011. – 204 с.
5. Величко Л.П. Предметні компетенції з хімії: перше наближення//
Біологія і хімія в школі. – 2011. - № 4. – С. 10 – 13.
6.
Зламанюк Л.М.,
Ткачук Л.В. Модернізація природничо-наукової освіти через впровадження
особистісно зорієнтованих підручників//Імідж сучасного педагога. – 2007. - № 3.
– С. 29 – 32.
7. Зламанюк Л.М. Професійна компетентність – складова
педагогічної майстерності вчителя у процесі викладання природничо-наукових
дисциплін//Нива знань. – 2009.- № 4. – С 9-11.
8.
Зламанюк Л.М.
Особливості професійної діяльності сучасного вчителя хімії// Біологія і хімія в
школі. – 2011. - № 3. – С. 18 – 21.
9. Зламанюк Л.М. Інтерактивні техніки як засіб розвитку
самостійного творчого мислення учнів//Біологія і хімія в сучасній школі. – 2012. - № 5. – С. 16 – 23.
10.
Корсакова О.К. Рівнева диференціація навчання
як основа до профільної підготовки учнів// Проф. навчання: Нормат.-прав. й
теорем.-метод. Засади/Упор. Л.А. Липова, М.Є. Терещенко. – Тернопіль:
Мандрівець, 2010.
Завідувач кафедри природничої освіти ДОІППО,
кандидат педагогічних наук, доцент Л.М.Зламанюк
|